
- Пандемията от коронавирус донесе огромни щети в европейската и световна икономика. Планираното V-образно възстановяване не се осъществи през 2021 година, както прогнозираха редица експерти. Настоящата рецесия, породена от рестрикциите и мерките, наложи трайни изменения в някои сектори, които се очертават като положителни тенденции в бъдеще.
- През последните години банковия сектор се определяше като стабилен, но не достатъчно иновативен. Забавянето във внедряването на нови технологии във финансовите услуги е аргументирано от консервативното поведение на българите. Фактори като технологичното развитие, някои дерегулации на ЕС, подобряването на инфраструктурата са в основата на дигиталните портфейли, но COVID-19 влезе в ролята на „необходимото зло“ за ускоряването на тяхното развитие. В този пазарен растеж обаче предлагането продължава да изпреварва търсенето. Основни причини тук са предразсъдъците на българския потребител, както и фактът, че много българи все още получават заплатите си кеш. Това накара редица компании да пренасочат фокуса си към чуждестранните пазари.
- Същевременно развитието на смарт технологиите ще направи неизбежна промяната в движението на паричните потоци. Удобството, бързината и все по-голямата достъпност ще убедят хората в предимствата на дигиталния портфейл и ще елиминират съмненията на обикновения човек с масовото навлизане на тази услуга. Катализатори на тази промяна, която по всичко личи, че ще има устойчив характер, бяха Google Pay и Apple Wallet, а наскоро Facebook обяви, че също работи по свой дигитален портфейл. Други компании, които посрещнаха нуждите на младите хора и станаха част от „вятъра на промяната“, са Revolut, PayPal, Stripe и други. Резултатът от оптимизирането на разходите накара банките да побързат да заемат ключово място в тази пазарна ниша.
- Макар и труден за дефиниране, тенденцията, която се очертава за пазара на дигиталните финансови услуги, е оптимистична-продължителен и все по-устойчив растеж. По думи на Георги Пенев, директор на Bulgarian Fintech Association пред сп. „Капитал“ най-голямото предизвикателство пред финтех компаниите и банките няма да бъде да накарат потребителите да си отворят дигитална сметка, а да ги накарат да използват само нея.
