
Червеният океан е метафора за пазар, пълен с конкуренти и малко диференциация. Състезанието в подобна среда превръща океана в „кървав“. Вие сте собственик на бизнес? Имате ли изключително конкурентно предимство?
В глобализацията, на която ставаме свидетели в 21-ви век, пазарът е „залят“ от стоки и услуги, а потребителите „плуват“ в океан от информация. Всеки бизнес се бори за вниманието на потребителите и търси начин да се позиционира в тяхното съзнание.
Тук идва въпросът дали обичате да работите в натовареното и силно конкурентно пазарно пространство, борещи с много конкуренти, или предпочитате просторното, пионерско и свободно пазарно пространство, където конкуренцията е без значение, защото липсва?
У. Чан Ким и Рене Моборн са авторите на концепцията за червен и син океан, която описаха в книгата си „Стратегия на синия океан“. Тази книга е задължително четиво за всеки собственик на малък бизнес или предприемач. Авторите на идеята съпоставят двете идеи, като отбелязват, че „кървавият океан“ поставя компаниите пред предизвикателството да търсят свободни пазарни ниши и да „изпъкнат“ пред своите конкуренти и това е причината, поради която те открояват принципно нова стратегия на „сини океани“, която обезличава конкуренцията и на практика „печелиш, без да се състезаваш“. Идеята да направиш конкуренцията незначителна, защото пазарът има правила, които чакат да бъдат определени, звучи много привлекателно, но дали е лесно постижимо?
В съвременния свят, в който сякаш „всичко е измислено“, е почти немислимо да се сдобиеш с изключително конкурентно предимство, което да позволи на бизнеса да оперира в среда, в която няма конкуренция. По тази причина голяма част от фирмите слизат на ниво „конкурентно предимство“, където се борят за вниманието на Негово Величество потребителя. Иронично или не, тъкмо тази стратегия поставя фокуса върху конкурентите и какво правят те. Борейки се завоюването на няколко секунди внимание от страна на потребителя, се опитваме да установим какво правят нашите конкуренти и кои са практиките, които използват, за да завоюват по-голям пазарен дял. По тази причина липсата на конкуренция, позволява фокусът да бъде поставен върху клиента и неговите потребности.
Разбира се, синята стратегия също има своите недостатъци:
- Доста е трудно да се измислят футуристични идеи и да се идентифицират колосални и неизползвани пазари.
- Формулирането на стратегия за Синя океан е резултат от подробен изследователски процес, подкрепен от задълбочен анализ. Трябва да се има предвид, че няма магическа формула или сребърен куршум.
- Навлизането на пазара в ранната фаза идва с багаж на риск. Има голяма вероятност клиентите да не разберат корените на продуктите и услугите поради липсата на напълно разработена технология.
- Създаването на нов пазар никога не е лесно, защото една организация трябва да бъде умна и ясна по отношение на своята клиентска база и начини за предоставяне на образование за нови идеи, нови продукти и нови решения. Освен това изисква яснота относно компромисите, пречките и работната сила.
- Изборът на различен океан, т.е. Синия океан, изисква много търпение, постоянство, доверие, подготовка и вяра. Също така е изключително важно да се разгледат първоначалните индикатори за потвърждение на факта, че „риболовът“ не се извършва в мъртво море.
- При намиране на нов океан други акули от наситените пазари, известни още като Червените океани и други съседни океани, ще бъдат привлечени към новия пазар. По този начин изграждането на стратегически отбранителни алтернативи би било мъдра стъпка. Отбранителните алтернативи се състоят главно от мощ на марката, технологичен напредък и скорост на изпълнение.
Примери за компании, които използват „син океан“:
- Netflix
Първата компания, която използва стратегията за синия океан, е Netflix, популярна услуга за стрийминг, базирана на абонамент. Но в началото на своето съществуване, през 1997 г., това беше още една компания, конкурираща се в индустрията за отдаване под наем и продажба на DVD.
С нарастващата популярност на Интернет Netflix се превърна в услуга за стрийминг с богат избор от филми и телевизионни сериали. По-късно те пуснаха своите предавания и филми, достъпни само на тяхната платформа. Netflix успя да превърне свиващия се червен океан в пълен с възможности за сини води.
Нека видим какви стъпки предприе Netflix, за да промени правилата на играта.
Според стратегията за синия океан Netflix анализира съществуващия пазар и излезе с няколко проблема, които могат да бъдат подобрени, за да задоволят по-добре нуждите на клиентите. Стратегията на Netflix може да се анализира в четири точки:
- Елиминирай. На първо място, те премахнаха физическите магазини и направиха всички филми достъпни онлайн. От този момент Netflix трябваше да плаща само за лиценз за филм, без да харчи пари за закупуване и съхранение на DVD. По това време това беше иновативно за този вид индустрия.
- Повиши. Процесът на гледане на филми стана много по-удобен. Не е нужно да излизате от къщите си, за да купите DVD. Освен това, ако затворите филма в даден момент, е много лесно да се върнете към момента, в който сте спрели да гледате. И накрая, процесът на плащане е много прост, тъй като изисква само номер на карта.
- Създай. Клиентите имат голям избор от филми, достъпни онлайн. Netflix създаде лични акаунти, базирани на абонамент. Потребителите могат да плащат месечно и да гледат толкова филми, колкото искат, без никакви ограничения. Освен това услугата научава предпочитанията на потребителите и предлага филми, въз основа на предишните филми, които са гледали.
- Намали. Netflix успя да намали разходите, тъй като плащат само за получаване на лицензи. Те се отърваха от разходите, които не са задължителни в тяхната индустрия, но продължиха да предлагат висококачествени филми на достъпна цена.
Идеята на Netflix за синия океан беше да направи филмите достъпни онлайн. Когато техните конкуренти започнаха да прилагат същата стратегия, Netflix стартира своите оригинални предавания и филми. По този начин те доказаха, че е възможно да се премине към синия океан повече от веднъж в една и съща индустрия.
- UBER
Uber е онлайн таксиметрова услуга, достъпна в 42 държави и повече от 200 града по целия свят. Uber стратегия за синия океан ли използва? Отговорът е ДА. Въпреки че не са изобретили нищо ново, когато става въпрос за самия продукт, Uber промени традиционния начин на работа на транспортната индустрия. С други думи, те отплаваха в синия океан.
И отново ще анализираме стратегията им в четири точки:
- Елиминирай. Uber елиминира неудобствата при резервирането на автомобил, плащането на водача без промяна, процедурата за оставяне на жалба и въпроса за анулиране на резервацията. Клиентите могат лесно да намерят такси и да проследят местоположението му със своите смартфони. Приложението таксува потребителя автоматично след пътуването, така че пътниците да не трябва да търсят пари в брой и да плащат лично на шофьора.
- Намали. Uber реши проблемите както на шофьорите, така и на клиентите, като ги свързва в едно приложение. Шофьорът получава своята поръчка и пари от приложението, а Uber просто взема своя процент от всяко пътуване.
- Повиши. Uber драстично подобри обслужването на клиентите. Приложението е бързо, лесно и удобно за използване. Пътниците могат да оценят шофьора, така че собствениците на таксита се грижат за репутацията си и се стремят да предоставят най-доброто обслужване.
- Създай. С помощта на новите технологии и устройства Uber създаде нов пазар, който промени същността на традиционните таксиметрови услуги.
На етапа на въвеждане Uber успя да създаде пазар без конкуренция. Разбира се, по-късно други компании запълниха нишата, но Uber все още доминира на пазара, тъй като разпространи услугата по целия свят.
- Airbnb
Airbnb е онлайн платформа за отдаване под наем на ваканция. Тази услуга дава уникална възможност за тези, които притежават къщи, да правят пари с апартаментите си и за тези, които пътуват, да намерят алтернатива на традиционните хотели. Тази онлайн платформа е посредник между домакина и пътника.
Airbnb създаде услуга, която притежава както стойност, така и достъпна цена. Нека видим как са постигнали този резултат, като анализираме стратегията си в четири действия.
- Елиминирай. Airbnb елиминира всички проблеми, свързани с намирането и резервирането на стая в хотела, както и проблемите с качеството на услугата. На уебсайта на Airbnb потребителят може да намери списък с възможни оферти със снимки, информация за домакина и отзиви за всяко настаняване. Отнема само няколко минути, за да намерите и резервирате стая, което прави тази платформа проста и безпроблемна.
- Намали. Airbnb предоставя на своите потребители голям списък от апартаменти, стаи, къщи или дори къщи на дървета, налични в различни страни. Airbnb не трябва да харчи пари за закупуване и поддържане на хотели, така че те намалиха разходите за настаняване и улесниха намирането на най-подходящия вариант за различни бюджети на различни места.
- Повиши. Тъй като потребителите са склонни да избират апартамент, въз основа на отзиви на други клиенти, собствениците на апартаменти правят всичко възможно, за да осигурят висококачествено обслужване на клиентите. Освен това самото приложение е много интуитивно и лесно за използване. По този начин Airbnb повиши нивото на удовлетвореност на клиентите. От друга страна, Airbnb повиши печалбите на домакините. Безплатно е да поставите вашата оферта на уебсайта. Airbnb взема процента от двете страни, след като собственикът потвърждава заявката за резервация.
- Създай. Airbnb създаде нов пазар без конкуренция в синия океан, който се основава на принципа на споделената икономика (хората както купуват, така и предлагат услугата).
Услугата на Airbnb е от полза и за двете страни, клиентите могат да намерят уникално място за своята ваканция, а собствениците могат лесно да предложат свободно пространство за голям брой пътници.
Ето как компаниите, които използват стратегията „син океан“, променят качеството на предлаганите услуги при по-ниско равнище на разходите. Бъдещето се създава от пионерите и новаторите, а останалите трябва да се променят съгласно новите изисквания на потребителите, защото в противен случай ще се изправят пред безпощадното лице на фалита.